Monday, December 31, 2012

Callichtys & Leptocephalus...sejenis ikan pelik

kenal tak ikan ni? haa a little bit scary for me. just now jumpa gambar ni kat facebook. kecoh semua orang tanya ikan apa. tak pernah jumpa. dan macam-macamlah yang mereka cakap. ikan predator la, piranha 3DDD la, ikan zaman batu, ikan tu ikan ni. dan ada seorang ni cakap, ikan ni dia ada bela. yang lebih menarik, dia cakap ikan ni makan seekor ayam sehari. haa ambik kau jah! seekor sehari! haha. ada juga yang cakap ikan ni gigit orang. err?? hmm for sure saya tak kenal nama ikan ni. so saya tak tahu betul ke tidak apa yang dicakapkan tu. tapi, ada komen yang bagi link, beritahu ni ikan apa.

so yang boleh saya cakap kat sini ialah, ikan Callichtys ni berasal dari Amerika Selatan. yang peliknya dalam facebook tu cakap dia dapat ikan ni kat someplace in Malaysia. tipu la ni eh? hmmm~

lupa, semalam atau bila, jumpa 1 gambar ikan pelik.. dan of course tak kenal juga. hehe. tapi ada yang kenal dan cakap tu ikan Leptocephalus *tak ingat nama ikan ni dalam Bahasa Melayu*. hehe. sejenis ikan dalam kelompok belut. atau eel.. ikan ni saaaaangat transparent!

No comments:

Post a Comment